Udoskonalane TGV, czyli AGV- konkurencja dla kolei magnetycznej.

Udoskonalane TGV, czyli AGV- konkurencja dla kolei magnetycznej.

Jeśli lubcie prędkość pociągi magnetyczne mają konkurencję. Tradycyjna kolej żelazna przeszła totalną przemianę, by osiągnąć większą prędkość. To, że pociągi poruszają się dzięki magnesom nie oznacza, że mamy się pozbyć starych, dobrych torów. Projektanci przesuwają granicę prędkości kolei żelaznych tak, by mogły konkurować z koleją magnetyczną. Niemożliwe? Zobaczcie co zrobili we Francji. TGV, czyli bardzo szybki pociąg. Od 20 lat jest konkurencją dla pośpiesznych, a niektórzy wolą go od podróży samolotem.

Aeropociąg

  • Nasz pociąg wygrywa konkurencję z samolotami. Jeśli zastanawiasz się czy jechać autem, czy pociągiem mamy nadzieję, że wybierzesz TGV. – mówi Francois Lacote, Alstom Transportation.

Pociągi pasażerskie

Żeby przyciągnąć klientów firma Alstom zbudowała nowe wagony TGV, które są dużo szybsze. Model testowy osiągnął zawrotną prędkość 520 km/h, rekordową jak na kolej żelazną. Z taką prędkością można dojechać z Nowego Jorku do Los Angeles w mniej niż 8 godzin. Z Chicago do Nowego Orleanu w 2.5 godziny.

Pociąg towarowy

  • Bijąc rekord świata pokazaliśmy, że wciąż można jeździć szybciej.- mówi Laurent Baron, Alstom Transportation.

Ale to był tylko test w specjalnych warunkach. Choć normalnie TGV jeździ z imponującą prędkością 300 km/h, przez lata była to nieprzekraczalna granica dla pociągów pasażerskich. No, bo jak szybko może jeździć pociąg… Tarcie na szynach oraz ciężar wagonów wydają się być dużym ograniczeniem. Ale twórcy TGV konstruują prototyp AGV, który ma osiągnąć prędkość 10% większą niż poprzednik.

  • Gdyby kilka lat temu ktoś mi powiedział, że będziemy jeździli 308 km/h, powiedziałbym ‘niemożliwe’. Ale dziś budujemy takie maszyny.- mów Laurent Baron, Alstom Transportation.

Żeby osiągnąć taką prędkość AGV trzeba było „odchudzić”. Najpierw pożegnano ciężką lokomotywę. Zastąpiły ją mocne silniki pod każdym wagonem. Potem odciążono cały pociąg, zastępując żelazo włóknem węglowym. Następnie koła. AGV ma ich o 1/5 mniej niż normalny pociąg. Dzięki temu jest lżejszy i bardziej aerodynamiczny. Ten prosty design pozwolił połączyć wagony, dlatego AGV będzie dużo bardziej bezpieczny w czasie wypadku.

-Nigdy nie było ofiar śmiertelnych w wpadkach naszych superszybkich pociągów, ponieważ ich konstrukcja chroni ludzi jak kokon.- twierdzi Laurent Baron.